Sanningen om plugga plugga plugga

Plugga är dagens tema och det är i princip det enda jag har gjort idag. Jag är så irriterad på mig själv för att jag alltid väntar till sista sekund innan jag börjar med mina uppgifter men jag antar att jag behöver press för att kunna press-tera.... Göteborg.... Jag har hela dagen suttit och funderat på hur man kan analysera teaterfreaket Johanna som vill spela teater istället för att läsa bok och svara på frågor som läraren tycker att hon ska göra. Hon kränker även en stackars kille som inte vill spela teater. Man skulle kunna säga att Johanna är en jävla skitunge som bara är besvärlig eller så kan man se det ur Johannas perspektiv. Eller ur andra perspektiv. Jag har sett på situationen ur ett vuxna-vet-bäst-perspektiv som innbär att Johanna just är besvärlig för att hon inte bara gör som läraren säger. Läraren vet ju trots allt vad som är bäst för Johanna och alla andra barn. Jag tänker att det är det perspektivet de flesta lärarna har på elever, om inte när de är nyexade så i alla fall när de har några år inom yrket. Rätt hemskt att man säger att Du vet inte vad Du behöver men det vet jag för jag är mycket bättre än Dig. Men så är väl egentligen hela samhället uppbyggt.

Hur som helst.. många perspektiv ska det bli tyvärr men några har jag fått ned i alla fall. Frågan är bara om A-M G tycker att min begreppsbeskrivning och analys är tillräcklig. Annars blir det till att ordbajs ännu mer och dra ännu mer långsökta kopplingar mellan Johanna och kurslitteraturen. Freudan kanske jag kan ta med och skriva att Johanna inte fick tillräcklig tillfredställelse i den orala fasen eftersom hon nu biter på naglarna. Freud är förövrig ganska rolig att läsa om, eller egentligen inte han men de begrepp han använder. Han menar till exempel att en person kan vara analt utåtagerande. Jag vet inte hur det är med er men jag får skojiga och lite halväckliga bilder som poppar upp i hjärnan. Hahaha analt utåtagerande, vafan?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0